Covey

   JOUW TALENT!

Jezelf leren kennen

 

Op school leer je voor het leven! In je tijd op het voorgezet onderwijs maak je keuzes die richting geven aan de rest van je leven. Belangrijke gewoontes worden in deze periode gevormd en je leert ontdekken wie je bent. Een spannende zoektocht waar we je graag bij helpen. Ontdek maar wie je bent en wie je wilt zijn als niemand kijkt! Om je op weg te helpen maken we gebruik van het boek ‘Zeven eigenschappen die jou succesvol maken’ van Sean Covey. Hij leerde van zijn vader, Stephen Covey, zeven belangrijke gewoonten die je helpen om goed te functioneren in het leven en niet alleen op school. Stepen Covey schreef het boek ‘Zeven eigenschappen van goed leiderschap’ dat misschien wel bij je ouders op de boekenplank staat. Eigenlijk leer je leiding te geven aan jezelf, wat er voor nodig is om goed te kunnen omgaan met anderen en hoe je goed voor jezelf zorgt.

 

Lessen

In de brugklas heb je iedere veertien dagen een lesuur over de zeven gewoonten van Covey.  Alvast een voorproefje?

 

De zeven gewoonten van Covey

  1. Wees proactief (vooruitziend): neem de verantwoordelijkheid voor je eigen leven.
  2. Begin met het eind in gedachten: bepaal je missie en je doelen in het leven.
  3. Belangrijke zaken eerst: doe de belangrijke dingen eerst.
  4. Denk win-win: ga ervan uit dat iedereen kan winnen.
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden: luister echt naar mensen.
  6. Synergie: als je samenwerkt bereik je meer.
  7. Houd de zaag scherp: vernieuw jezelf regelmatig.

Gewoonte 1 – Wees proactief (vooruitziend)
Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen leven

We willen graag dat je een proactieve houding laat zien. Dat betekent dat je zelf verantwoordelijkheid neemt voor je acties (wat je doet) en reacties (hoe je reageert). Zo kan je zelf een gebeurtenis beïnvloeden.

In de les over gewoonte 1 bespreken we de verschillen tussen proactieve en reactieve acties.

Mensen die reactief reageren voelen zich snel slachtoffer van de omstandigheden. Ze voelen zich snel beledigd, geven anderen of de omstandigheden de schuld, klagen (net als Calimero), wachten tot er iets met ze gebeurt, worden gauw kwaad en zeggen dingen waar ze later spijt van krijgen.

Mensen die proactief reageren zijn niet snel beledigd, nemen de verantwoordelijkheid voor hun keuzes, denken na voordat ze iets doen en raken niet in de put als er iets vervelends gebeurt. Ze vinden altijd wel een manier om dingen voor elkaar te krijgen.

Met een proactieve houding neem je dus de verantwoordelijkheid voor je eigen spullen, acties en leerproces. Als je hulp nodig hebt, stel je vragen.


Gewoonte 2 – Begin met het eind in gedachten
Bepaal je missie en je doelen in het leven

Gewoonte 2 heeft te maken met je einddoel. Voordat je ergens aan begint is het belangrijk om te weten waar je heen wilt. Wat wil je bereiken en hoe kom je daar? Deze gewoonte bespreken we kort in de brugklas. Als je echt een vak of profiel moet kiezen gaan we wat uitgebreider op deze gewoonte in.

Kunt u mij vertellen welke kant ik op moet?’ '

Dat hangt ervan af waar je naartoe wilt,’ zei de kat.

‘Dat maakt me niet veel uit,’ zei Alice.

‘Dan maakt het ook niet uit welke kant je op loopt,’ zei de kat. 

 


 

Gewoonte 3 – Belangrijke zaken eerst
Doe de belangrijke dingen eerst.

Gewoonte 3 heeft alles te maken met het plannen van wat je doet. Dus niet alleen je huiswerk, maar ook allerlei activiteiten daarom heen, zoals sporten, muziekles, familiebezoek en verjaardagen. Wat zijn de dingen die echt belangrijk zijn? En welke dingen komen op de tweede of derde plaats?

Dringend

 

Niet dringend

Belangrijk

 

……. punten

Belangrijk. Ik moet het doen of er gebeurt iets ergs.

De treuzelaar

 

……. punten

Belangrijk voor mijn dromen en doelen.

De planner

Niet belangrijk

 

……. punten

Lijkt dringend, maar als ik het laat schieten gebeurt er niets ergs.

De ja-zegger

 

…… punten

Niet belangrijk en ook niet dringend: tijdverspilling!

De verspiller

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gewoonte 3 bestaat niet alleen uit je tijd goed indelen. Dat is slechts de helft van het verhaal. De andere helft gaat over het omgaan met angst en sociale druk.

Om je belangrijkste dingen op de eerste plaats te zetten, is moed nodig. Daarvoor moet je wat vaker uit je cirkel van comfort stappen. Comfort betekent: daar waar je je het fijnste bij voelt. We voelen ons hier lekker en veilig bij.
Maar… nieuwe vrienden maken, spreken voor veel mensen of je mening verdedigen is veel enger! Welkom in de cirkel van MOED! Avontuur, risico en uitdagingen verzekerd! Alles waar we ons ongemakkelijk bij voelen is hier te vinden. In de cirkel van moed vind je onzekerheid, druk, verandering en de kans op mislukking.

Tijdens je schoolperiode worden de zeven gewoonten gebruikt als kapstok voor alles wat je hier leert en die belangrijk zijn voor je ontwikkeling.

 


 

Gewoonte 4 – Denk win-win
Ga ervan uit dat iedereen kan winnen.

Winnen-winnen is de beste instelling. Het is een mentaliteit die zegt: ik kan winnen, maar jij ook.
Het is niet: jij of ik, maar jij en ik. We zoeken naar het voordeel voor iedereen.

Als je een win-winmentaliteit hebt, dan:

  • ben je blij als anderen succes hebben;
  • help je anderen om succesvol te zijn;
  • heb je de overtuiging dat er genoeg is voor iedereen;
  • ben je bereid successen te delen met anderen.

 


 

Gewoonte 5 – Eerst begrijpen, dan begrepen worden
Luister echt naar mensen.

Bij gewoonte 5 hebben we het over goed luisteren. En dan niet alleen met je oren (horen), maar echt luisteren. Luisteren met aandacht, om echt te horen wat iemand te vertelt. Dan pas ga je je echt verdiepen in iemand anders’ mening. Pas als je echt luistert, weet je (misschien begrijp je zelfs) wat iemand beweegt. Dus niet meteen je mond open doen en je mening geven, maar eerst echt luisteren. Eerst begrijpen, dan begrepen worden.

 


 

Gewoonte 6 – Synergie
Als je samenwerkt bereik je meer.

Het woord synergie hoort bij gewoonte 6. Synergie betekent zoiets als: 1 + 1 = 3 = SYNERGIE

Synergie gaat verder dan samenwerken, zoals bij gewoonte 4. Synergie betekent dat je samen verder komt, meer bereikt dan wanneer je het alleen doet. Alleen ga je vast veel sneller (je hoeft per slot van rekening niet te overleggen of met iemand rekening te houden), maar samen kom je verder.

Met de leerlingen gaan we ontdekken hoe we elkaars kwaliteiten/talenten kunnen gebruiken om een beter resultaat te bereiken. Dus als er een groepsopdracht wordt gegeven waarbij je moet samenwerken, kies je een partner niet omdat je hem of haar aardig vindt, maar omdat jullie elkaar goed aanvullen bij deze taak.

 


 

Gewoonte 7 – Houd de zaag scherp
Vernieuw jezelf regelmatig.

Gewoonte 7 is de kruin van de boom en leert je om goed voor jezelf te blijven zorgen, om je te blijven ontwikkelen. Als een bosbouwer een botte zaag heeft, kan hij zijn werk niet goed doen. Zolang hij zijn zaag scherp houdt, gaat zijn werk makkelijker. Dat scherp houden kost energie. Als je een boom moet omzagen, dan ben je veel tijd kwijt aan het onderhouden van je zaag.

Als wij de eerste zes gewoonten goed willen toepassen in ons leven, moeten we tijd vrij blijven maken om ‘scherp’ te blijven. Goed zorgen voor jezelf (je lichaam, je geest, je ziel en je hart) klinkt eenvoudiger dan het is.