nieuws

JOUW TALENT!

Terugblik op turbulente Rome-reis voor vwo 5

De prachtige trip naar Rome van vwo 5 (15 t/m 18 oktober) begon helaas bepaald niet optimaal, de vlucht van KLM was geannuleerd. Na veel geregel konden we later op de dag alsnog vertrekken naar Rome in twee vliegtuigen (waarvan één groep via Parijs moest vliegen). ’s Avonds konden we ons inchecken op camping Village Roma, waar we sliepen in nette driepersoonshuisjes.

Gelukkig waren de dagen in Rome top. We hebben drie dagen mooi weer gehad en erg veel gezien. Woensdag was de dag ‘klassieke oudheid’, een intensieve en mooie dag vol hoogtepunten als de Capitolijnse musea, het Colosseum en het Forum Romanum. Donderdag was de ‘Christelijke’ dag met een bezoek aan de Sint-Pieter, de Engelenbrug, de Engelenburcht en het Pantheon. ’s Middags hebben we nog wat hoogtepunten van de dinsdag ‘ingehaald’, zoals de Trevi fontein en de Spaanse trappen.  ’s Avonds zochten de leerlingen zelf een restaurantje en om ongeveer 21.00 uur gingen we samen (met de trein) terug naar de camping. Vrijdag bezochten we nog het mooie Santa Severa aan de kust, na eerst in het kasteel een rondleiding te hebben gekregen van enthousiaste, deskundige gidsen.

Om ongeveer 16.00 uur zouden we vertrekken naar het vliegveld, maar om 15.30 hoorden we tot onze ontsteltenis dat de terugvlucht van de KLM óók was geannuleerd! Met enige moeite is er voor de avond een hotel vlakbij het vliegveld geregeld (het Marriott hotel in Rome). Leuk om eens zo’n ***** hotel mee te maken, maar liever onder andere omstandigheden… De volgende dag zijn we in verschillende vliegtuigen teruggevlogen naar Amsterdam, in twee gevallen nog met een tussenstop in Duitsland. Zaterdagavond waren we veilig en wel weer terug in Heerde na een enerverende reis. Die annuleringen zullen nog wel een ‘forse staart’ krijgen.

Complimenten aan de leerlingen! Zij waren een goede en gezellige groep. Zij ‘gidsten’ hun medeleerlingen langs allerlei hoogtepunten, stuurden apps met informatie via de telefoon, deelden materiaal uit en klaagden nauwelijks over de vele kilometers wandelen of het gedoe met de annuleringen. Klasse! Ook complimenten aan de prettige en aardige bemanning. Zij bleven onder alle omstandigheden rustig en zochten samen met ons steeds naar oplossingen. Het was al met al dus dit jaar wel een heel bijzondere cultuurtrip waar nog lang over zal worden nagepraat.

Bekijk hier een compilatie van de Rome-reis.