Previous ArticleNoordgouw vanaf 1 mei telefoonvrij! Next ArticleMode-activist Sara Dubbeldam gastspreker vrijdag 26 april 2024 / Categories: Algemeen Leerlingen aan de slag met project VRIJ Gisteren en vandaag zijn de leerlingen van 1e, 2e en 3e klassen bezig geweest met het project VRIJ. Het project laat jongeren ervaren wat vrijheid betekent en dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Donderdag lag het accent vooral op het historisch perspectief. De brugklassers fietsten langs lokale historische plekken waarbij sprekers iets vertelden over de gebeurtenissen aldaar tijdens de Tweede Wereldoorlog. De leerlingen van mavo 2 gingen naar het Oorlogsmuseum Overloon en naar de Oorlogsbegraafplaats in Ysselsteyn. De andere tweedeklassers gingen naar het Vrijheidsmuseum en de Canadese begraafplaats in Groesbeek. In Arnhem gingen de leerlingen in de omgeving van de John Frostbrug en het Airbornemuseum op zoek naar een aantal punten die te maken hebben met onder andere de Slag om Arnhem. Voor de derde klassen werd ‘Amsterdam naar hier gehaald’ en bekeken de leerlingen de film ‘Süskind’, waarna allerlei verdiepende opdrachten werden uitgevoerd. Vanochtend gingen de leerlingen met de verwerking aan de slag en probeerden de vertaalslag naar vandaag te maken. De brugklassers verwerkten de informatie in een Klokhuis-achtige uitzending. De tweedeklassers kregen gastsprekers op bezoek van het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WOII-Heden. De derdeklassers keken de documentaire ‘De kanarie in de Kolenmijn’ van Hanneke Groenteman, over hedendaags antisemitisme met kijk- en verwerkingsopdrachten. Daarnaast was er een creatieve opdracht ‘Vleugels voor Vrijheid’ en werd er een vlog gemaakt over wat vrijheid voor jongeren betekent. Om 12.00 uur sloten alle klassen gezamenlijk af in de aula met het zingen van het lied ‘Stand Up’ van Cynthia Erivo.