nieuws

 

   JOUW TALENT!

Leerlingen bezig met internationaal project ‘Echoes from the Past’

Leerlingen bezig met internationaal project ‘Echoes from the Past’

Dit jaar heeft de Noordgouw meegedaan met een uniek project van ‘Global Teenager Project’ waarbij leerlingen en docenten wereldwijd aan elkaar werden verbind: ‘Echo’s uit het verleden, verhalen voor de toekomst’. Dit schooljaar stond het vieren van '75 jaar bevrijding' centraal. Van februari t/m april gingen klassen uit Nederland samenwerken met een 'twin class' uit Canada. Kleine groepjes leerlingen uit beide landen werden aan elkaar gekoppeld en gingen gezamenlijk op zoek naar bronnen uit het verleden. De bronnen werden door de leerlingen gebruikt om de waarde of boodschap van de 'Echo's uit het verleden' door te geven in 'Verhalen voor de toekomst'.

Het project zou op onze school in 3 klassen gaan draaien: H3b, H4 en A3 met Cambridge Engels. De leerlingen in Nederland en Canada zouden elkaar hun onderzoek, bevindingen en werkstukken over de Tweede Wereldoorlog sturen. Het project bestond uit drie delen: de impact van de oorlog in het verleden, op het heden en op de toekomst. Door de wereldwijde uitbraak van Covid-19 werd het project op veel scholen in Canada, maar ook in Nederland, helaas vroegtijdig afgebroken. In H3b en de tweelingschool in Canada in Miramichi, New Brunswick ging het wonderwel na een kleine onderbreking wel door. Er werden gedichten, interviews, PowerPoints, filmpjes, tekeningen en zelfs een lied gedeeld. We hebben eerst een kaartje gestuurd naar een Canadese veteraan.

Na een introductiefilmpje en verhaal over de school en de woonplaats van leerlingen uit Heerde en Miramichi volgde het eerste deel van de opdracht; een aantal leerlingen schreef een stukje over een plaatselijk monument ter nagedachtenis aan de Tweede Wereldoorlog. Ze namen allemaal een zwart-wit foto en gingen vervolgens zelf op de foto met dat monument.

Zo schreven Pascal en Tim over het Halifax-monument in Wapenveld. Imke en Mirthe hadden een interview met hun oma die in de oorlog in Rotterdam woonde ten tijde van het bombardement. Het interview met de opa van Fleur over de Joodse onderduikers en onderduikers van het verzet was ook bijzonder.

In het tweede deel over de impact van de oorlog op het heden schreven veel groepjes leerlingen een gedicht, zoals het groepje Joelle, Chris en Manon. Ondertussen ontvingen we uit Canada een PowerPoint over het tulpenfestival in Canada dat daar sinds 1953 wordt gehouden om de vriendschap tussen Nederland en Canada te benadrukken. De tulpen worden nog jaarlijks door Nederland gestuurd als dank, omdat Koningin Juliana en haar dochters een groot deel van de oorlog daar in vrijheid konden leven.

In het derde deel wilden de meeste leerlingen het belang van een oorlogsvrije toekomst benadrukken. Chris, Manon en Joelle deden dit met een prachtig gedicht en foto. Will we still remember? Olaf en Niels Veerman ontwierpen een poster. Janneke ontwierp een bijzondere toren.