nieuws

 

   JOUW TALENT!

Workshopmiddag 'Digitale media' voor vwo 4

Workshopmiddag 'Digitale media' voor vwo 4

Afgelopen donderdag 12 november organiseerde de vakgroep CKV in samenwerking met cultuurcoördinatie een workshopmiddag ‘Digitale media’ voor vwo 4. Kleinkunstig uit Zwolle gaf drie workshops waarvan de leerlingen één konden kiezen: interactieve installatie, hololens en virtual reality. Het was een gave en leerzame middag.


1. Interactieve installatie

Met simpele tools een interactief kunstwerk programmeren, oftewel een interactieve installatie. In deze workshop ontdekten de leerlingen verschillende vormen van fysieke interactie met een computer; door te bewegen en/of door geluid te maken. Met behulp van een online app konden leerlingen zien hoe je op basis van specifieke input, zoals met je hand zwaaien, beeld kan laten reageren. Een gave kennismaking met de wereld van de computerkunst.

2. Hololens

Met de Hololens op zie je hologrammen in de werkelijke wereld. De workshop begon met een gesprek over digitale werkelijkheden. Wat is het verschil tussen augmented, virtual en mixed reality? Wat zijn de mogelijkheden? En wat betekent dat voor mij? Dit zijn een aantal van de vragen die we hebben besproken. De leerlingen gingen daarna snel aan de slag. Hierdoor konden ze ook zelf ontdekken wat de huidige stand van de technologie is. In de app Blocky Builder bouwden de leerlingen in een Minecraft-achtige wereld een holografisch sculptuur. Meerdere leerlingen konden tegelijkertijd met de Hololenzen in dezelfde wereld bouwen.

3. Virtual reality

Virtual reality is de digitale technologie waarmee je letterlijk in een virtuele 3D-wereld kunt stappen en rondkijken. Tijdens deze workshop maakten de leerlingen hun eigen VR-film. De film werd opgenomen met een speciale virtual reality-camera die in het midden van de ruimte stond opgesteld. De camera filmt 360 graden in het rond. Alles om de camera heen is te zien en de kijker kan dus rondkijken. De leerlingen bedachten en acteerden in hun eigen film. Het mooie van het filmen in virtual reality is dat alle leerlingen tegelijk een rol kunnen spelen. Na de opnames werd de film teruggekeken met behulp van virtual reality-brillen en smartphones. Het was dan alsof je op de plek van de camera staat en er overal om je heen iets te zien is.